Ikarie XB 1
Tereza Frodlová, restaurátorka NFA: „Ve sbírkách NFA jsou vedle originálního negativu a duplikačního pozitivu uloženy tři distribuční kopie z doby prvního uvedení. Zdrojem pro digitalizaci obrazu byl originální kamerový negativ, zvuk byl digitalizován z negativu zvuku. Jako reference pro nastavení tonálního podání byla vybrána dobová kopie na materiálu Agfa, na němž se film kdysi distribuoval. Jde o širokoúhlý film, i proto byl film skenován a digitálně restaurován v rozlišení 4K.”
Hynek Bočan, pomocný režisér na Ikarii XB 1: „Jsem moc rád, že se film digitalizoval – restaurovanou verzi jsem viděl a jsem s ní velmi spokojen, jediná škoda je, že se toho nedožil Jindřich Polák ani Jan Kališ.“
Ak. arch. Jiří Hlupý, trikové snímky na Ikarii XB 1: „Překvapilo mě, že tak politicky angažovaný film chce někdo vytáhnout ze záhrobí. Podpora vedení Barrandova, které se při výrobě projekt Ikarie těšil, byla tehdy nevídaná. Produkce měla ve všem přednost. Byl jsem v té době třetím rokem na Barrandově a moje role byla v trikové části filmu. Snažil jsem se přes osobní odpor k vyznění děje udělat svou práci co nejlépe. Po uplynutí mnoha let mohu pouze konstatovat, že to rozhodnutí bylo vlastně správné. Ikarie dokazuje, jak lze s primitivní trikovou technikou vytvořit účinný obraz. Digitálně restaurovat profilové české filmy má velký význam a já obdivuji práci lidí, kteří se na něm podílejí. Jsem si vědom, že nebojují jen s technickými problémy… Proto jim všem držím palce.“
Robert Nagy, Magyar Filmlabor (spolupráce na digitalizaci filmu): „S velkým potěšením jsme se podíleli na projektu, který vrací Ikarii XB 1 na plátna kin. Skutečnost, že festival v Cannes si vybral jeho restaurovanou verzi, je oceněním vysoké kvality restaurátorské koncepce a spolupráce mezi zkušeným týmem maďarského Filmlabu a českého Národního filmového archivu. Celý proces – skenování, grading, restaurování obrazu i zvuku – byl podrobně konzultován s restaurátory a veškerá pozornost byla soustředěna na to, aby měl film i v digitální podobě autentickou podobu obrazu a zvuku z roku 1963.“
Gérald Duchaussoy, koordinátor sekce Cannes Classics na MFF Cannes: „Uchvátila nás síla této neobvyklé cesty do vesmíru – výpravy, na níž se vydala naše mysl i naše smysly. Úžasná hudba i zvukový design v kombinaci s rafinovaným využitím úhlů pohledu kamery jsou hlubokou reflexí lidské duše. Kromě toho i kvalita restaurátorské práce je vysoká a vyznačuje se respektem k historicky významným stopám filmového média.“