Extase

Československo 1932 / 87 minut / DCP / přístupné od 12 let

režie: Gustav Machatý / námět a scénář: Gustav Machatý, František Horký / kamera: Jan Stallich / architekt: Bohumil Heš / střih: Antonín Zelenka / zvuk: Josef Zora / hudba: Giuseppe Becce / hrají: Hedy Kiesler, Aribert Mog, Zvonimir Rogoz, Leopold Kramer

Extase Gustava Machatého se řadí k nejvýznamnějším českým filmovým dílům 30. let. Jednu ze stěžejních rolí ztvárnila tehdy začínající herečka Hedy Kiesler, která se později stala hollywoodskou hvězdou pod jménem Hedy Lamarr. Machatý v Extasi navázal na svá předcházející díla Erotikon (1929) a Ze soboty na neděli (1931) o erotických touhách a mileneckých vztazích. Na jednoduchém příběhu, v němž novomanželka Eva prožije první milostné vzplanutí nikoliv s postarším manželem Emilem, ale s mladým inženýrem Adamem, rozehrál Machatý za pomoci kameramana Jana Stallicha obrazovou extravagantní oslavu vášně a lidské práce plnou symbolů a metafor. Snímek vznikl v české, německé a francouzské jazykové verzi s mírně rozdílným obsazením. Minimalistické dialogy doprovází hudba jednoho z nejžádanějších filmových skladatelů té doby Giuseppe Becceho. Na svou dobu odvážný a smyslný film s obnaženou herečkou v hlavní roli vzbudil rozruch i na benátském filmovém festivalu v roce 1934. Zatímco festivalové publikum jej přijalo s nadšením a byl zde oceněn Pohárem města Benátek za nejlepší režii, papež Pius XI. ho následně odsoudil jako pornografický a plný nemorálních přirovnání. Extase byla uvedena ve Francii, Německu, Velké Británii, Spojených státech amerických a v dalších padesáti zemích Evropy, Jižní Ameriky, Afriky a Asie.

Gustav Machatý (vl. jm. Augustín Otokar Jan Machatý, 9. 5. 1901 Praha – 13. 12. 1963 Mnichov)

Filmovou praxi získal jako pomocník promítače a klavírista v kině, poté jako asistent a herec. Ve vlastní produkci natočil grotesku Teddy by kouřil. Další zkušenosti nasbíral v Hollywoodu mezi lety 1920 a 1924. Po návratu do Československa režíroval například přepis povídky L. N. Tolstého Kreutzerova sonáta, erotická dramata Erotikon a Extase a otevřený pohled na pražský noční život Ze soboty na neděli. Po práci v rakouském a italském filmu jej roku 1936 angažovala hollywoodská společnost MGM. Z řady amerických snímků vyniká film noir Jealousy. Po návratu do Evropy se v roce 1951 usadil v Mnichově, kde se věnoval především výuce filmové režie. Sen o natočení remaku jeho nejslavnějšího filmu Extase zůstal nesplněn.