Kočár do Vídně

Československo 1966 / 80 min. / černobílý / DCP & Blu-ray / přístupný / anglické podtitulky

režie → Karel Kachyňa / scénář → Jan Procházka, Karel Kachyňa / kamera → Josef Illík / architekt → Leoš Karen / střih → Miroslav Hájek / hrají → Iva Janžurová, Jaromír Hanzlík, Luděk Munzar

Psychologické drama režiséra Karla Kachyni a scenáristy Jana Procházky radikálně změnilo zobrazování nedávné československé historie. Nešlo přitom o pouhé překlopení dosavadní optiky (zlý Němec, hodný partyzán), ale o celkovou relativizaci, budovanou díky soustředění na jednotlivce a na jeho individuální prožívání „velkých“ dějinných událostí. Komorní charakter příběhu podtrhuje sevřený vizuální koncept. Celý film se odehrává v hlubinách lesa.

Dva prchající rakouští dezertéři donutí mladou venkovanku Kristu, aby je svým povozem dopravila přes Znojmo za hranice. Žena svolí s vidinou pomsty: Němci jí den předtím pro výstrahu oběsili manžela a těžce raněný voják a jeho naivní druh mají zemřít její rukou. Situace se však rozvíjí jinak, než žena naplánovala: navzdory prvotnímu odhodlání nedokáže přehlížet, že „viníci“ jsou především individualitami, stejnými oběťmi okolností jako ona sama. Brutální tečkou za příběhem je jednání skupinky partyzánů.

Pro pětadvacetiletou Ivu Janžurovou byla postava mladé vdovy jednou z prvních velkých hereckých příležitostí. Za svůj výkon v Kočáru do Vídně, Svatbě jako řemen a Pensionu pro svobodné pány obdržela v roce 1968 cenu Trilobit. Kromě soustředěného herectví se na napjaté atmosféře filmu podílí kamera Josefa Illíka, proměňující opuštěný les v tísnivý prostor, z něhož není návratu. Nadčasový příběh o nemožnosti najít společnou řeč a dosáhnout spravedlnosti, se stejně jako jiné filmy Kachyni a Procházky po srpnu 1968 nemohl objevit v kinech.

Objednávejte na Disfilm.cz.