10/01

Do kin vstupuje Extase Gustava Machatého, nejlepší restaurovaný film loňského roku. Premiéra proběhne s orchestrální předehrou.

Snímek Extase Gustava Machatého z roku 1933, který na Benátském filmovém festivalu získal ocenění za nejlepší restaurovaný film roku 2019, bude českým divákům poprvé představen 17. ledna na premiéře v kině Lucerna. Slavnostní večer otevře pro tuto příležitost složená skladba Jany Vöröšové v provedení Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Výsledek digitálního restaurování, které probíhalo v loňském roce pod dohledem Národního filmového archivu, vstoupí do české distribuce 23. ledna 2020 .   

Extase byla natočena ve třech jazykových verzích – české, německé a francouzské. Kromě jazyka se částečně lišily i hereckým obsazením, ale originální způsob vyprávění stejně jako obnažené scény představitelky hlavní role Hedy Kiesler, později v Hollywoodu známé jako Hedy Lamarr, jim byly společné. Národní filmový archiv se rozhodl restaurovat českou verzi, k níž se však v jeho sbírce nedochovaly žádné původní filmové materiály. Restaurátorský tým proto pátral po potřebných filmových materiálech po celé Evropě, aby nakonec použil šest zdrojů: filmové materiály uchované v Cinémathèque suisse, Danish Film Institute, Filmmuseum München a francouzském CNC. Ze sbírky Národního filmového archivu byl využit duplikátní negativ a duplikační pozitiv. Za digitálně restaurovanou Extasi obdržel Národní filmový archiv na posledním Mezinárodním festivalu v Benátkách cenu Nejlepší restaurovaný film 2019.  

Na celý proces dohlížela restaurátorka Národního filmového archivu Jeanne Pommeau. “Nejen úspěch, ale i skandální pověst Extase se podepsaly na filmových materiálech – ty, které se dochovaly, jsou často velmi opotřebené, protože nesou stopy po četných projekcích, v případě zahraničních uvedení také po cenzurních zásazích. Navíc mezi promítači bývalo běžné, že si na památku z filmových kopií vystřihovali slavnou “nahou” scénu. Materiály zapůjčené ze zahraničních archivů bylo třeba analyzovat a porovnat, abychom dokázali obnovit českou verzi, jak byla uvedena v kinech před téměř devadesáti lety. Při samotném restaurování jsme se snažili rozdíly mezi jednotlivými materiály minimalizovat a respektovat i původní obrazový formát tak, aby vyniklo umění kameramana Jana Stallicha. Stejně tak jsme při práci se zvukem respektovali typický výraz rané zvukové technologie s přihlédnutím k možnostem dochovaných materiálů.” 

Každé restaurování filmu vyžaduje rozsáhlé bádání, které v případě Extase zahrnovalo i pátrání po dochovaných notových materiálech k filmové hudbě Giuseppe Becceho, skladatele proslulého spoluprací s Fritzem Langem či F. W. Murnauem. Becceho pozůstalost se nachází ve sbírce Deutsches Filminstitut & Filmmuseum ve Frankfurtu nad Mohanem, díky němuž se podařilo zrekonstruovat části původní filmové partitury. 

Premiéra Extase proběhla 18. ledna 1933 v kině Lucerna, a to s orchestrální předehrou skladby Giuseppe Becceho v provedení Orchestru Radio-Journalu. Proto i při slavnostním uvedení digitálně restaurované české verze Extase zazní 17. ledna v Lucerně ouvertura. Novou skladbu skladatelky Jany Vöröšové provede hudební těleso, jež se od doby premiéry transformovalo z Orchestru Radio-Journalu do dnešního Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Dirigentské taktovky se zhostí Marek Šedivý.  

Pátrání po notových materiálech k původní předehře filmu nebylo úspěšné, o charakteru skladby kromě informace o velikosti Orchestru Radio-Journalu a zmínky o možné délce toho moc nevíme. Když jsme se rozhodli objednat novou ouverturu, navázali jsme na dobovou praxi takzvaných promenádních koncertů či suit – předehry k populárním filmům, operetám či jiným dramatickým kusům zpravidla vycházely z notového materiálu díla a měly za úkol diváky seznámit s jeho hlavními motivy a navodit patřičnou atmosféru. Jana Vöröšová, jedna z nejvýraznějších osobností současné tuzemské hudby, vzdává svou novou skladbou hold hudbě Giuseppe Becceho, zároveň ji ale staví do nových kontextů a ukazuje, jak aktuálně může filmová hudba první poloviny dvacátého století i dnes znít,” říká k orchestrální předehře kurátor hudby a zvuku Národního filmového archivu Jonáš Kucharský. 

Po slavnostní projekci se Extase vrátí 23. ledna 2020 na plátna českých kin. Diváci ji uvidí například v kinech v Táboře, Svitavách, Mostě, Prostějově, Nymburku, Havířově, Třinci, Humpolci či Písku. Díky prestižnímu ocenění z Benátského festivalu je o film velký zájem i v zahraničí – Extasí zahájilo newyorské MoMA svou přehlídku restaurovaných filmů a byla součástí četných festivalových ozvěn po celém světě. V nejbližší době ji čekají uvedení například v Berlíně, ve Vídni či v Sydney.

K digitálnímu restaurování, které proběhlo ve studiu L’Immagine Ritrovata v Bologni, přispěly zapůjčením filmových materiálů a pomocí při rozsáhlých rešerších instituce British Film Institute, Cinémathèque16, Cinémathèque suisse, CNC, Danish Film Institute, Filmarchiv Austria, Filmarchiv München, Gaumont a Slovenský filmový ústav. 

Digitální restaurování tohoto filmu z daru paní Milady Kučerové a pana Eduarda Kučery realizoval Národní filmový archiv ve spolupráci s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary. Mediálním partnerem projektu je Český rozhlas Radiožurnál.