03/02

Daleká cesta míří na Berlinale. Film Alfréda Radoka diváci uvidí v kinech po sedmdesáti letech.

Do letošního výběru snímků uvedených na prestižním mezinárodním filmovém festivalu v sekci Berlinale Classics se probojoval film Alfréda Radoka Daleká cesta. Díky digitálnímu restaurování, které probíhalo pod dohledem Národního filmového archivu, se snímek po únorové festivalové premiéře objeví také v českých kinech. 

Celovečerní debut Alfréda Radoka Daleká cesta nabízí jedinečnou odpověď na otázku, jak vyjádřit nevyjádřitelné. Expresivně pojaté vyprávění o osudech pražské židovské rodiny Kaufmannových za druhé světové války je obohaceno o novátorské postupy kombinující hraný a dokumentární film. V roce 1949 se ale formálně i motivicky přelomový snímek setkal u schvalovacích orgánů s odmítavou reakcí. Nejdřív se krátce hrál v mimopražských kinech, posléze byl z široké distribuce vyřazen zcela. Do kin se tak Daleká cesta vrátí 27. února po sedmdesáti letech.  

Daleká cesta je zlomovým filmem československé kinematografie. Radok ji natočil jen tři roky po konci druhé světové války, takže patří k nejranějším reflexím holokaustu. Právě tento fakt stejně jako novátorské využití filmového vyprávění byly důvodem, proč byl film distribuován jen velice omezeně a nakonec odložen. Svou roli v tom hrála i žárlivost prorežimních filmařů, kteří vycítili, že je Radokův talent významně přesahuje,” říká generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.

Cílem digitálního restaurování Daleké cesty je zpřístupnit film v současných technologických podmínkách tak, aby byl co nejvěrnější podobě z doby prvního uvedení. Proto bylo třeba provést rozsáhlý výzkum jak ve filmových materiálech, tak v nefilmových pramenech a dobovém tisku. V Národním filmovém archivu se dochoval originální negativ obrazu, duplikátní negativ zvuku, dva duplikační pozitivy a sedm kombinovaných kopií z různých období, z toho dvě na 16mm filmu. Jako výchozí materiál pro digitalizaci byl zvolen duplikační pozitiv, který byl v 70. letech zhotoven z originálního negativu. Restaurování pod dohledem Národního filmového archivu proběhlo ve studiích Universal Productions Partners a Soundsquare v roce 2019.