Barbora Bokšteflová

Ředitelka sekce ekonomických a správních agend

 

„Mám radost během procesu přemýšlení.”

Kariéra Ing. Barbory Bokšteflové, MSc. v NFA je hodně strmá. Tak strmá, že leckomu by se z té rychle nastoupané výšky zatočila hlava. V roce 2014 Bára nastoupila do NFA jako referentka obchodního oddělení, po roce se stala šéfkou ekonomického a nyní má pod sebou sekretariát NFA, ekonomické oddělení, obchodní oddělení, správu a údržbu budov, IT oddělení a grantový referát. Stručně řečeno je zodpovědná za to, jestli bude mít NFA na svou činnost dost peněz. Mít na bedrech takovou nálož není vůbec maličkost. Bára je naštěstí pro svou pozici mimořádně dobře vybavená.

Nejdůležitější dovednost

S nadsázkou říká, že stačilo, když se hodně dobře naučila používat Excel. Ale to jí nevěříme. Pražská rodačka vystudovala ojedinělou kombinaci. Z Vysoké školy ekonomické si odnesla titul Ing., zároveň ale v Amsterodamu absolvovala anglicky vedený master v oboru ekonometrie a operační výzkum, z něhož pochází MSc. za jejím jménem. Zřejmě toho pro ni bylo málo, protože souběžně studovala filmovou vědu na FF UK. A to už dávno měla francouzskou maturitu z Gymnázia Jana Nerudy. Také se vám z toho zamlžily brýle?

„Bavila mě matematika a hodně mi šla,” vysvětluje Bára tuto přírodní anomálii. Zkoušela dokonce studovat Matematicko fyzikální fakultu, ale bylo to prý na ni málo praktické. Matematika pro Báru znamená přemýšlet nad řešením zapeklitých problémů a modelování reálných situací matematickými modely je její vášní. „Baví mě vymýšlet způsoby, jak něco vyřešit, i když to na začátku vypadá, že to vůbec nepůjde. Nemám radost, když dodělám vyúčtování nebo závěrečnou grantovou zprávu. Mám radost během procesu přemýšlení. Ani se mi tolik neuleví, když to dodělám, jako když to vymyslím.”

Nevyhořet

Nejtěžší v NFA prý pro Báru bylo naučit se, kdy přestat. „Nezvládnu udělat všechno během pracovního dne, ale teď už o víkendu nepracuju. Dokážu odejít a nechám to být. To jsem se musela naučit. Dřív jsem to nedokázala a cítila jsem se strašně unavená. Práce mě začala štvát, i když mě v principu baví, protože toho bylo zkrátka moc. Snažím se stanovit si priority a nezatěžovat se vedlejšími úkoly.” Docela dobrý návod proti vyhoření.

Jako ekonomickou ředitelku Báru trápí průměrná hrubá mzda v NFA a situace, kdy má archiv jako příspěvková organizace Ministerstva kultury pevně stanovené mzdy, které nesmí navýšit, i pevně stanovený počet zaměstnanců, který nesmí překročit – „přestože máme nové reálné úkoly jako digitalizaci, přestože staré úkoly jako akvizice stále přetrvávají a dokonce přichází víc filmů, protože se jich distributoři, velvyslanectví a mnohé další instituce zbavují. Absurdní,” dodává Bára. Obává se, že získávání grantů, které archivu umožňují pracovat na nadstandardních projektech, a zároveň zachování hlavního poslání archivu, zaměstnance přetěžuje, protože dostávají nové úkoly ke své stávající práci za stále stejnou tabulkovou mzdu. „Nám by pomohlo, kdybychom si mohli mzdy dofinancovávat z vlastních výnosů,” říká Bára, „protože NFA má nadstandardní míru samofinancování díky prodeji licencí ke starým českým filmům.”

Domov s projektorem

Přes všechny tyto starosti si ředitelka najde čas na návštěvu kina Ponrepo a ráda jezdí také na festivaly. Zájem o film byl podle Báry přítomný v rodině, dokonce prý byli doma cinefilové všichni. „Vždycky jsme se s rodiči a sestrami koukali na filmy, měli jsme i projektor. Jedna sestra je scenáristka a druhá donedávna pracovala v NFA na projektu filmové výchovy.”

Mají matematici speciální výběr filmových žánrů nebo oblíbené autory? Pro Báru jsou prý nestravitelní tvůrci, kteří opomíjejí logiku vyprávění a staví především na emocích. „Pro mě je neuchopitelný thajský režisér Apichatpong Weerasethakul. Všem mým kamarádům se líbí, ale já kdybych se postavila na hlavu, tak to nedokážu pochopit. Chybí mi klíč. Vůbec nevím, jak se na jeho filmy koukat. Mám ho už prozkoumaného a furt nic.” Troufneme si odhadnout, že je to tím, že Bára bude v Excelu o hodně lepší než Apichatpong.

Text: Štěpánka Matúšková, Foto: Jitka Hejtmanová.