Čtyři vraždy stačí, drahoušku

Zpět v kinech od 26. srpna 2021

Československo 1970 / 102 min. / barevný / nově digitalizovaná verze / DCP & Blu-ray / přístupný / anglické podtitulky

režie → Oldřich Lipský / scénář → Miloš Macourek, Oldřich Lipský / kamera → Jiří Tarantík / střih → Miroslav Hájek / hudba → Vlastimil Hála / architekt → Jiří Hlupý / hrají → Lubomír Lipský st., Jiřina Bohdalová, Iva Janžurová, Marie Rosůlková, František Filipovský a další

Kdo by neznal sveřepou odpověď: „My všichni jsme Gogo“. K tomu se hned vybaví volání tajného hesla „ručník končí, ručník končí“ a zmateně pobíhající paní Harringtonová, která ve svém penzionu ubytovává George Camela. Ten je hlavním hrdinou příběhu. Coby nesmělý učitel se marně snaží získat respekt žáků a jako ňouma působí Georg i v redakci lokálního časopisu, kde se snaží uplatnit své verše. Netuší, že nečekaný zájem, který mu projevuje půvabná redaktorka Sabrina, má vyvolat žárlivost kreslíře Henryho. Dojde však k obratu. Shoda okolností vtáhne nevinného a naivního George do souboje dvou gangsterských band soupeřících o šek na milion dolarů a náhle je považován za vraha, zvláště když na něj po každém otevření dveří vypadne mrtvola.

Spisovatel a filmový scenárista Miloš Macourek se podílel na dvou nezapomenutelných gangsterských komediích Kdo chce zabít Jessii (1966), kterou režíroval Václav Vorlíček, a „Čtyři vraždy stačí, drahoušku (1970) z dílny Oldřicha Lipského. V obou případech navíc do hry vstoupila i osobnost výtvarníka Káji Saudka. Zatímco v Jessii dochází k infikování obyčejného českého světa postavami a prvky z amerického kresleného seriálu, film Oldřicha Lipského se v rámci komiksové nadsázky odvíjí celý. Oba filmy využívají vložených kreslených prvků, Macourek s Lipským však stvořili celistvý fikční svět odehrávající se ve smyšlené „západní“ zemi Bonzánii. Komiksová crazy komedie nespoutaně a ve svižném tempu hýří vizuálními a formálními nápady i absurdními dialogy. Za přívalem gagů je však patrná touha uniknout alespoň v komediální fikci za železnou oponu nastupující normalizační realitě.

Více na stránkách Filmového přehledu.