09/09

Extase získala na festivalu v Benátkách cenu za nejlepší restaurovaný film. Do kin vstoupí v lednu 2020.

Na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách porota v sobotu večer udělila cenu za nejlepší restaurovaný film snímku Extase Gustava Machatého z roku 1932. Digitální restaurování probíhalo pod vedením Národního filmového archivu. V sekci Venice Classics byly tento rok společně s Extasí uvedeny filmy jako Crash Davida Cronenberga, New York, New York Martina Scorseseho či Bílý šejk Federika Felliniho.

Extase byla původně vyrobena ve třech jazykových verzích – české, německé a francouzské a další verze později vznikaly zejména kvůli cenzurním zásahům či rozhodnutím distributorů a podobně. Cílem restaurování, které proběhlo v renomovaném italském studiu L´Immagine Ritrovata, je zpřístupnit film v původní české jazykové verzi, která vstoupila do distribuce v roce 1933 a o rok později byla uvedena na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. Pro restaurování zvuku i obrazu bylo třeba kombinovat mnoho různých materiálů a prvků, pouze ale takových, které byly prokazatelně přítomné v původní české verzi. 

Nakonec k restaurování sloužilo šest zdrojů – filmové materiály uchované v Cinémathèque suisse, Danish Film Institute, Filmmuseum München a francouzském CNC. Ze sbírky Národního filmového archivu byl využit duplikační negativ a duplikační pozitiv.

“Děkuji za tuto cenu, jsem velmi poctěn, že zde mohu být jménem celého týmu Národního filmového archivu. Tento komplexní restaurátorský projekt by nemohl být úspěšný bez našich četných partnerů, kterým jsme velmi vděčni. První z díků patří filmovým archivům, bez jejichž obrovského úsilí poskytnout našemu týmu mnoho rozličných materiálů by cíl restaurovat původní českou verzi Extase zůstal v říši snů. Srdečně zdravíme také studio L’immagine ritrovata. Jejich tvrdá práce byla jednou z klíčových přísad, která zajistila, že zde diváci mohli Extasi vidět ve verzi co nejbližší té původní české. Velmi děkujeme paní Miladě Kučerové a panu Eduardovi Kučerovi, štědrým dárcům nejen tohoto, ale i dalších restaurátorských projektů. V neposlední řadě chceme poděkovat skvělému La Biennale. Bylo velkou ctí a potěšením představit restaurovanou Extasi v tomto krásném městě 85 let po jeho mezinárodní premiéře na tomto úžasném festivalu,” řekl v sobotu večer při slavnostním předávání cen kurátor hudby a restaurátor zvuku Jonáš Kucharský z Národního filmového archivu.  

Extase se na Benátském filmovém festivalu promítala třikrát a vždy před vyprodanými sály – poprvé v předvečer prvního festivalového dne 27. srpna a dvakrát v rámci sekce Venice Classics. Do českých kin vstoupí Extase na začátku roku 2020. 

“Pro Národní filmový archiv je to mimořádný úspěch, zvláště když přihlédneme k tomu, jaká byla mezi restaurovanými filmy letos konkurence. Náš restaurátorský tým odvedl vynikající práci a ocenění patří všem, kdo se na návratu Extase do kin podíleli”, říká generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant. 

 

Extase Gustava Machatého z roku 1932 se řadí k nejambicióznějším českým filmům 30. let. Hlavní roli ztvárnila tehdy osmnáctiletá Hedy Kiesler, kterou tato role proslavila po celém světě, takže i když hrála pod jménem Hedy Lamarr od 30. let v Hollywoodu, její role v Extasi pro ni zůstala osudovou. Na jednoduchém příběhu, v němž novomanželka Eva prožije první milostné vzplanutí nikoliv s postarším manželem Emilem, ale s mladým inženýrem Adamem, rozehrál Machatý za pomoci kameramana Jana Stallicha extravagantní obrazovou oslavu vášně a lidské práce plnou symbolů a metafor. Příběh je vyprávěn především obrazově, takže vystačí s minimem dialogů, za to hudba jednoho z nejžádanějších dobových filmových skladatelů Giuseppe Becceho zní takřka celým filmem. Snímek vznikl v české, německé a francouzské verzi s mírně rozdílným obsazením – i díky tomu byla Extase uvedena také ve Francii, Německu, Velké Británii, Spojených státech amerických a v dalších padesáti zemích Evropy, Jižní Ameriky, Afriky a Asie.

 

K digitálnímu restaurování, které proběhlo ve studiu L’Immagine Ritrovata v Bologni, přispěli zapůjčením filmových materiálů a pomocí při rozsáhlých rešerších British Film Institute, Cinémathèque16, Cinémathèque suisse, CNC, Danish Film Institute, Filmarchiv Austria, Filmarchiv München, Gaumont a Slovenský filmový ústav. Digitální restaurování tohoto filmu z daru paní Milady Kučerové a pana Eduarda Kučery realizoval Národní filmový archiv ve spolupráci s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary. Účast filmu Extase na festivalu v Benátkách podpořil Státní fond kinematografie.